Het was voor ons de eerste keer dat we deze school bezochten en we waren zeer onder de indruk van wat we zagen. De directrice, Sarah, blijkt een inspirerende en enthousiaste jonge vrouw te zijn met een heldere visie op onderwijs voor kinderen met een beperking, in dit geval dove kinderen. Behalve onderwijs in algemene vakken en les in gebarentaal, besteedt de school ook veel aandacht aan beroepsgerichte vakken.
De leerlingen leren praktische vaardigheden, zoals werken met de breimachine en naaimachine, maar ook leren zij bv. schoenen te maken of fietsen op te knappen. Hierdoor kunnen zij later gemakkelijker een baan vinden.

De directrice was erg blij met de waterpomp die we begin dit jaar op het terrein van de school hebben laten bouwen en ook met de poort, die dankzij sponsoring door de leerlingen van de Bosmark gebouwd kon worden.

Sarah vertelde ons vervolgens het vreselijke verhaal dat lokale ‘witch doctors’ de bevolking adviseert om kinderen te kidnappen en te offeren, zodat hun welvaart dan zal toenemen. En wanneer je een kind met een beperking offert, zal je welvaart nog méér toenemen. We konden dit verhaal haast niet geloven, maar na enig speurwerk op Google zagen we dat deze praktijken inderdaad voorkomen in Oeganda. Sarah maakt zich grote zorgen omdat deze dove kinderen niet kunnen praten en dus niet om hulp kunnen roepen wanneer iemand ze meeneemt. Daarom is het haar grote wens om een hek rondom het terrein van de school te plaatsen, waardoor indringers buiten gehouden kunnen worden en de kinderen veilig zijn.
We hopen dat we de komende tijd voldoende sponsors kunnen vinden om dit hek te kunnen laten plaatsen en dus een bijdrage te kunnen leveren aan de veiligheid van deze kinderen.

Op deze school ontmoetten we ook Akilamu, een 15 jarige dove jongen die sinds begin dit jaar in ons programma zit. Hij was nog nooit naar school geweest en was in alle opzichten erg verwaarloosd. Hij kon zichzelf niet verzorgen, zoals wassen, tanden poetsen en aankleden. Inmiddels heeft hij dat allemaal geleerd en we zagen een heel gelukkige jongen die erg blij is dat hij naar deze school kan.
Hij zit in ‘babyclass’ en hij blijkt een ijverige en leergierige jongen. Hij zocht nadrukkelijk contact met ons en wilde ons van alles laten zien. En wat is het dan jammer dat we de gebarentaal niet beheersen, want de communicatie gaat erg moeizaam. Maar Akilamu nam ons bij de hand en wist met de uitdrukking op zijn gezicht de boodschap wel over te brengen.